Zavřít menu

Média

Kategorie

Výběr

Projekt

Praha 28. listopadu (PROTEXT) - Francouzsko-česká obchodní komora každý rok oceňuje zodpovědné firmy a úspěchy v mezinárodním podnikání. Ceny FČOK zohledňují především společenský či environmentální přínos, ekonomickou odolnost a podporu rozvoje francouzsko-českých ekonomických vztahů.

Na slavnostním večeru, který se v úterý 26. listopadu konal v nově zrekonstruovaných sálech Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, udělila FČOK ceny celkem ve třech kategoriích – Cena za lidský přístup v podnikání, Cena za udržitelné podnikání a Cena za inovaci. Letošní ceny byly uděleny pod záštitou Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu, Velvyslanectví Francie v Praze a agentury CzechInvest. Autory trofejí z taveného skla s ručně opracovaným povrchem, k jejichž vybarvení bylo využito sklo recyklované, jsou již tradičně mladí čeští designéři Klára Janypková a Tomáš Kučera.

„Proč právě tyto kategorie? Naše podnikatelská komunita si stále více uvědomuje, že stabilita, životní úroveň a svoboda nejsou samozřejmostí, a pokud si firmy chtějí udržet své postavení na trhu, musí se přizpůsobovat neustále se měnícím okolnostem. Francouzsko-česká obchodní komora se této nutnosti vyrovnávat se neustále se měnícímu prostředím rozhodla čelit tím, že k této dynamice bude sama přispívat. Naší ambicí je být pro naše členy myšlenkovou laboratoří přinášející inspiraci, vyzdvihovat inovace a otevírat debaty, abychom společně aktivně tvořili naši (nejen) ekonomickou budoucnost,“ upřesnil ředitel FČOK Michal Macko.

Na Ceny FČOK bylo nominováno celkem 20 společností. Porota, kterou kromě několika firem tvořili i zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva průmyslu a obchodu, Velvyslanectví Francie v Praze, CzechInvestu či Radia Prague, udělila Cenu za udržitelné podnikání v podkategorii malých a středních podniků společnosti Via Salis, a sice za způsob, jak zajistit, že (v ČR první) PPP projekt na výstavbu části dálnice D4 bude udržitelný a šetrný k životnímu prostředí. Jedná se např. o aplikaci nástrojů a procesů, které fungují preventivně, s cílem odhalit budoucí nedostatky a kritická místa a odstranit je již na začátku stavby, v reálném čase distribuovat poznatky zjištěné při kontrolách na místě konkrétním odpovědným osobám; projekt také mimo jiné počítá s využitím tzv. šedé vody, to znamená vody recyklované např. z dálničních okapů a střech. Dále jde například o recyklaci stavebních materiálů, což velmi výrazně snižuje objemy ukládaného stavebního a demoličního odpadu – dle statistik se v celé Evropě stavební a demoliční odpady podílejí na celkové produkci odpadů cca 25 až 35 % - a na tomto projektu se tak ušetří až 2000 tun CO2.

Společnost Via Salis ostatně porotu zaujala nejen udržitelným přístupem v podnikání, ale i inovativností svého projektu, a stala se tak vítězem rovnou ve dvou kategoriích – porota ji jako laureáta zvolila i v kategorii Cena za inovaci. Jako novátorské ocenila například významné rozšíření projektu o koncept nazvaný „Divoké louky“ vyvinutý pro 40 ha zelených ploch, na němž společnost spolupracovala s odborníky z Mendelovy univerzity a Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK). Již během výstavby byla navržena správná směs osiva a osevní plán, díky nimž bude možné snížit používání pesticidů, emise CO2 z kosení a bude podpořena vyšší sekvestrace uhlíku. Divoké louky podél dálnic a postupy udržitelné údržby zelených ploch sníží negativní dopady pravidelného sečení a pomohou zpomalit pokles populací opylovačů. Na divokých loukách v okolí dálnice se budou ve spolupráci s místními komunitami mj. chovat včely nebo pořádat environmentální vzdělávací a osvětové aktivity. Celá strategie se pak bude po dobu tříletého monitoringu případně upravovat na základě průběžných výsledků.

Cenu za udržitelné podnikání, ale určenou pro velké podniky (nad 250 zaměstnanců) získala společnost Veolia Holding Česká republika za pozornost, kterou věnuje finančním i nefinančním aspektům své výkonnosti. Tato „mnohostranná výkonnost“ přistupuje k ekonomickým, lidským zdrojům, sociálním a environmentálním otázkám jako k nedělitelnému celku a zároveň zajišťuje rovnováhu mezi těmito různými dimenzemi výkonnosti. Investice společnosti do projektů v České republice s jasným pozitivním dopadem na kvalitu a zdraví lidí a ochranu životního prostředí by v příštích 10 letech měly dosáhnout 20 miliard korun. K významným již realizovaným udržitelným projektům patří např. ekologická přeměna Teplárny Přerov, úplné vyřazení uhlí v Elektrárně Kolín (což zabrání vypouštění až 72 000 tun CO2 ročně do ovzduší), úplné vyřazení uhlí v Teplárně Frýdek-Místek (kde se až 60 % tepla nyní vyrábí spalováním uhlíkově neutrální dřevní štěpky) nebo instalace unikátního osvětlení zvyšujícího koncentraci a šetřícího energii, které je z 97 % identické se slunečním světlem a zlepšuje koncentraci a paměť až o 20 %. A v neposlední řadě projekt „Biometan – Využití kalového plynu na ÚČOV Praha“, jež je první realizací svého druhu v České republice na čistírně odpadních vod a umožňuje ročně zpracovat a dopravit do distribuční sítě zemního plynu více jak 1 mil. m3 čistého biometanu.

Cenu za lidský přístup v podnikání si odnesla společnost Pluxee Czech Republic, největší poskytovatel zaměstnaneckých benefitů v České republice, za projekt na podporu znevýhodněných žen realizovaný ve spolupráci s organizací Stop hladu a nadací Czechitas. Prostřednictvím stipendia Czechitas podpoří Pluxee každý rok deset žen v IT vzdělávání částkou 1 milion Kč. Kromě IT kurzu poskytuje Pluxee ženám elektronické stravenky, mentoring, personální poradenství, technické vybavení a další pomoc. V IT sektoru, kde chybí více než 15 000 odborníků, lze většinou vykonávat práci na dálku z domova. Ženy častěji pečují o své blízké, takže jim práce v IT umožňuje nejen finanční stabilitu, ale také časovou flexibilitu. Projekt se zaměřuje na podporu znevýhodněných žen, což mohou být matky samoživitelky, ženy ze sociálně znevýhodněného prostředí, z dětských domovů, ženy se zdravotním postižením nebo jinak znevýhodněné ženy, které na sobě chtějí pracovat. Společnost Pluxee dlouhodobě podporuje rovné postavení žen ve společnosti, protože věří, že když se zlepší pracovní podmínky žen, prospěje to nejen konkrétní rodině, ale i celé společnosti.

„Francie je inovativní země a pro Českou republiku je důležitým obchodním partnerem. Ceny Francouzsko-české obchodní komory jsou otevřené všem podnikatelům, podnikatelkám a firmám působícím na českém trhu, bez ohledu na velikost a obor, jejichž aktivity přispívají k rozvoji francouzsko-českých ekonomických vztahů. Vítězové Cen FČOK mají navíc možnost ucházet se o získání mezinárodních Cen CCI France International, udělovaných pod záštitou prezidenta Francouzské republiky,“ zdůraznil na závěr Roland Bourgeois, předseda poroty Cen a předseda správní rady Francouzsko-české obchodní komory.

 

O Francouzsko-české obchodní komoře

Francouzsko-česká obchodní komora byla založena v roce 1996 a v současnosti má na 300 členských společností z mnoha průmyslových odvětví, ale také například z bankovního, obchodního nebo potravinářského sektoru. Členské firmy FČOK zaměstnávají přes 87 000 lidí a představují více jak 318 miliard Kč obratu. Francouzsko-česká obchodní komora se zaměřuje na podporu a rozvoj francouzsko-české podnikatelské komunity, obchodních a kulturních vztahů obou zemí, vyhledává nové příležitosti pro posílení ekonomické spolupráce mezi oběma zeměmi a podporuje myšlenku jednotné Evropy.

FČOK pro své členy i veřejnost každý rok pořádá více než 50 akcí. Již čtvrtým rokem se řada z nich koná v rámci platformy Sustainable Business Forum, jejímž cílem je ukázat, že environmentálně a sociálně odpovědné podnikání je relevantní, rentabilní a jediný správný směr, a inspirovat další firmy a instituce. Business Development služby LeBooster doprovodí na 80 firem ročně oběma směry.

 

Více informací na www.chambre.cz

 

ČTK Connect ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

 

 

Odkaz na zdroj:

https://www.protext.cz/zprava.php?id=50426&utm_source=rssweb&utm_medium=rss&utm_campaign=rsskanaly