Zavřít menu

Média

Kategorie

Výběr

Projekt

Praha 16. října 2024 (PROTEXT) - Na internetu se množí nabídky výhodných investic, k jejichž propagaci se často využívají takzvaná deepfake videa se známými osobnostmi či společnostmi. Lidé, kteří na tyto nabídky reagují, se většinou stanou oběťmi přesvědčivého podvodu, během něhož přicházejí o značnou část svých úspor. Jen za posledních 9 měsíců MONETA zaznamenala v rámci investičních podvodů více než 450 napadených klientů a s tím spojené ztráty ve výši téměř 40 milionů korun.

Zatímco v loňském roce si běžný podvodník vystačil se smyšleným článkem o jednoduchém zbohatnutí známých osob, současné podvodné investiční kampaně jsou více sofistikované a šíří se hlavně na sociálních sítích. „V rámci podvodů představují finanční ztráty spojené s investičními podvody až třetinu celkových ztrát. Mnoho lidí se stává jejich obětí právě pod vidinou rychlého a snadného zisku,“ upozorňuje Jiří Poláček, senior manažer Risk Models & Fraud Management MONETA Money Bank.

Aktuálně jsou efektivním nástrojem investičních podvodů i falešná, takzvaná deepfake videa, ve kterých populární osobnosti, finanční odborníci či známé společnosti doporučují velmi výhodnou investici. Poté, co na tuto reklamu klient reaguje, objeví se mu výzva k vyplnění krátkého investičního dotazníku, včetně kontaktních údajů. Po jeho odeslání jej velmi rychle kontaktuje podvodný investiční specialista, který vysvětlí, jak může na těchto investicích zbohatnout. „V této fázi přijdou klienti jen o několik tisíc korun, nicméně po několika dnech se znovu ozve tento falešný investiční specialista s tím, že první investice byla velmi výnosná, a nabídne vyplacení tohoto zisku. Pod záminkou pomoci v rámci dosažení dalších a vyšších zisků dochází navíc u klientů k instalaci programů pro vzdálený přístup, což umožní podvodníkovi získat kontrolu nad osobními informacemi i zařízením klienta,“ popisuje častý scénář podvodů Jiří Poláček. Kromě toho, že podvodníci klienta připraví o značnou část jeho peněz, dokážou načerpat i úvěr u nebankovních institucí prostřednictvím jeho bankovní identity.

Oběť podvodu vidí na svém účtu připsané peníze a domnívá se, že se jedná o výnos z investic. Reálně však tyto peníze pochází od dalších poškozených klientů. V některých případech může investiční specialista klientovi doporučit, aby finanční prostředky z těchto „investic“ převedl na jiný účet. „Před tímto chováním důrazně varujeme naše klienty, jelikož v takovém případě by již nebyli pouze oběťmi podvodu, ale mohli by se stát takzvaným bílým koněm s trestní odpovědností za legalizaci prostředků z trestné činnosti,“ dodává Jiří Poláček.

Pokud má klient podezření, že se stal obětí podvodu, doporučuje MONETA ihned kontaktovat zákaznický servis na čísle +420 224 443 636, jelikož právě včasné nahlášení zvyšuje pravděpodobnost navrácení prostředků klientům zpět. Hlavní prevencí proti těmto typům podvodů je však vždy obezřetnost – klienti by za žádných okolností neměli nikomu, koho neznají, poskytnout své osobní informace, údaje ke svému bankovnictví či umožnit vzdálený přístup do svého zařízení.

Zvýšit povědomí o aktuálních podvodech a pomoci s jejich prevencí má nová kampaň, která bude na klienty komunikovat skrze newslettery, sociální sítě či Internet Banku a Smart Banku. Bezpečností tipy jsou také na webových stránkách Monety a blogu.

 

Zdroj: MONETA Money Bank

 

 

 

Odkaz na zdroj:

https://www.protext.cz/zprava.php?id=49770&utm_source=rssweb&utm_medium=rss&utm_campaign=rsskanaly