Zavřít menu

Média

Kategorie

Výběr

Projekt

Respektujeme

ČINOHRA NDM láká na sezónu silných prožitků a tři české premiéry! Dramaturgii postavila na tématu lidské důstojnosti a jejích podob. „Důstojnost ukradená, důstojnost skrytá, důstojnost nedosažitelná, důstojnost prázdná a předstíraná… Jako by hrdinům našich novinek důstojnost unikala, snad jako by jí byli zcela zbaveni. A je velmi varovné, že tito hrdinové nejsou neobvyklí lidé, nežijí neuvěřitelné příběhy, jsou z našeho světa. Ze světa, kde se běžně nenávidí pro lásku, bije do slabých a lže pro dobrou pověst,“ přiblížil šéf činohry Vojtěch Štěpánek, kterého v říjnu čeká premiéra hry Kardinální chyba od dvojice autorů Alistaira Beatona a Dietmara Jacobse. Inteligentní humor, lehká provokace a postavy jako ze seriálu Mladý papež se na českém jevišti (v Divadle „12“) objeví poprvé. Sezónu novinek 2025-2026 v Národním divadle moravskoslezském přitom zahájí právě činohra. Působivou psychologickou studii o moci a zradě v partnerských vztazích s názvem Podoba věcí nazkouší Josef Doležal v komorním Divadle „12“ v září.

Tři „velké“ tituly uvede činohra už ve zrekonstruovaném Divadle Antonína Dvořáka po Novém roce. Jakub Šmíd se zhostí režijní práce na dramatizaci Dostojevského románu Idiotpremiéra bude v lednu 2026. Další soudní drama Ferdinanda von Schiracha – Bůh – je o právu na eutanazii. Nazkouší je pro premiéru na konci února opět šéf souboru. Diváci NDM znají Schirachův Teror a ani tentokráte nebudou ochuzeni o možnost sami rozhodnout, zda má hrdina hry právo asistovaně zemřít, když je vlastně zdravý, jen zkrátka už nechce žít dál. Aminata Keita a Jiří Sedláček – toto spojení láká na Velrybu, drama známé u nás díky oscarovému filmu s Brandonem Fraserem v titulní roli. Oceňovanou divadelní hru Samuela D. Huntera o sebeúctě a pocitu vlastní (ne)hodnoty uvede činohra NDM v české premiéře v dubnu 2026. „S překvapivým spojením humoru a smutku nutí Velryba diváky přemýšlet o lidech na sociálním okraji, o vztazích, které nás definují, a o vnitřních bitvách, které musíme vybojovat v zásadních chvílích našich životů,“ shodují se režisérka s dramaturgem Norbertem Závodským. 

BALET NDM chystá další komponovaný večer složený z různých choreografií a jednu světovou premiéru v komorní „Dvanáctce“. „Inscenaci Nejen Mozart! uvedeme v březnu 2026 symbolicky u příležitosti 270. výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta. Ve složeném večeru uvidí diváci díla mezinárodně uznávaných choreografů a jednu světovou premiéru nastudovanou přímo u nás a pro náš soubor. Těžiště večera tvoří dvě odlišné, a přitom spřízněné choreografie Jiřího Kyliána Sechs Tänze a Petite Mort. Obě se opírají o geniální hudbu Wolfganga Amadea Mozarta. V průběhu večera zazní i další Mozartovy skladby, které se stanou inspirací pro izraelsko-francouzskou choreografku Leu Bessoudo Greck, jejíž kreaci Šárka už diváci znají ze složeného večera s názvem ČISTÁ RADOSTance. Dramaturgii večera vyvážíme několika humornými kousky, mezi něž zcela jistě patří duet Balet 102 choreografa Erica Gauthiera: Téměř po celou dobu nebude znít hudba, ale Gauthierův hlas, který postupně odpočítá všech 102 tanečních pozic v pas de deux. S nadsázkou a bezostyšně parafrázuje ikonické obrazy mistrů choreografické inovace a celému večeru dodá odlehčený a zábavný rozměr,“ láká šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.

Na malém jevišti Divadla „12“ uvede soubor v červnu příštího roku titul Babylon balet s podtitulem Ztraceno v překladu – nalezeno v pohybu. „V biblickém Babylonu vedlo zmatení jazyků k rozpadu společnosti. V Babylon baletu našeho souboru naopak dochází k propojení a vzniku něčeho nového: čtyři tanečníci – čtyři různé příběhy, temperamenty, jazyky i kultury – kteří skrze tanec hledají způsob, jak znovu porozumět druhým i sami sobě. V režii operního režiséra a scénického výtvarníka Rocca,doplnila Lenka Dřímalová.

MUZIKÁL NDM tentokráte nabídne jednu premiéru – půjde o původní dílo napsané přímo na tělo souboru. Inscenace souboru NDM mají běžně 60 až 100 vyprodaných repríz a v posledních letech se muzikál v Divadle Jiřího Myrona zaměřil především na uvádění světových titulů. „Pokud ale chceme uvádět pravidelně novinky, musejí do derniéry i tituly, které hrajeme dlouho, ale stále jsou u diváků v oblibě. To byl z nedávné doby třeba případ Rebeccy. Většina našich inscenací má velký divácký potenciál i do příštích let – to platí pro inscenace ve velkém divadle i v komorní ‚Dvanáctce‘ a ty chceme samozřejmě hrát co nejčastěji. V Divadle Jiřího Myrona proto uvedeme v příští sezóně jen jednu novinku místo obvyklých dvou. Bude to v lednu 2025 původní muzikál skladatele Zdeňka Krále a libretisty Tomáše Vůjtka s názvem Tak se nám stalo Příběh tří kamarádek se odehrává v našem kraji v dobách minulých i nedávných. Je o síle ženského přátelství a o životě v dobách k nepřežití,“ přiblížila šéfka souboru Gabriela Petráková.

Národní divadlo moravskoslezské kromě divadelních produkcí pořádá pravidelně v obou velkých divadlech výstavy, ve slavnostním sále Divadla Jiřího Myrona hostí koncerty. Ateliér pro divadelní vzdělávání při NDM se pravidelně účastní mezinárodních projektů, pracuje s dětmi, teenagery i seniory a na kontě má i několik inscenací. V končící sezóně se pod křídly NDM velmi dobře rozjel klub Mladý divák (www.mladydivak.cz), který nejenže nabízí atraktivní divadelní produkci NDM a dalších ostravských divadelních scén, ale spolupracuje s dalšími kulturními institucemi, pořádá pro členy setkání s umělci - herci, zpěváky, tanečníky i inscenátory, nebo zajištuje vstupenky na koncerty v ostravských klubech. NDM má také skvěle nastartovaný program stáží a praxí pro studenty vysokých škol.

 

Zkrátka: POŘÁD SE NĚCO DĚJE! 

 

Rekonstrukce tahů v Divadle Antonína Dvořáka – stručně:

K rekonstrukci jevištních technologií v operním domě divadlo logicky využije prázdninových měsíců, ale i tak si práce vyžádají od konce června kompletní uzavření divadla na více než 4 měsíce. V listopadu pak už budou nové technologie ve zkušebním provozu, v plánu je odehrát zde 15 představení. Rekonstrukce horní sféry jevištní technologie přinese jednak bezpečnější provoz/pohyb scénografických prvků na jevišti i nad ním, jednak částečnou fyzickou úlevu obsluhujícímu personálu. „Poslední velká rekonstrukce Divadla Antonína Dvořáka proběhla před čtvrt stoletím a samozřejmě jsme od té doby průběžně modernizovali a obnovovali i technologie: světla, zvuk, elektroakustická zařízení, multimédia, … Ale to vše bylo možné dělat za provozu. Modernizace tahů znamená ale kompletní uzavření a doslova vykuchání divadla a bude vyžadovat mj. posílení statiky budovy tak, aby nové technologie „unesla“. Čili po posledním červnovém představení doslova odstrojíme jeviště, zakonzervujeme hlediště (aby nepřišlo k úhoně) a vyklizené divadlo předáme zhotovitelským firmám. Pryč půjde mj. všech 48 tahů, motorových i ručních, včetně všech obslužných zařízení. Bude následovat zvýšení statické únosnosti ocelové konstrukce, na které budou nové tahy viset. A teprve pak nastane čas instalace nových technologií. Všechny nové tahy budou motorové, digitálně řízené, s vyšší nosností. Strojníky samozřejmě budeme pro práci s novými technologiemi průběžně zaučovat,“ přiblížil technický šéf NDM Otakar Mlčoch.

 

 

 

Odkaz na zdroj:

https://www.protext.cz/zprava.php?id=52427&utm_source=rssweb&utm_medium=rss&utm_campaign=rsskanaly